Різні прийоми
активізації пізнавальної діяльності учнів
Активізація
пізнавальної діяльності учнів повинна розпочинатися з вико-ристання різних
прийомів, що забезпечують глибоке і повне засвоєння учнями матеріалу, що
вивчається.
1. Організація сприймання нового матеріалу. Велике значення має те, як вчи-тель вводить тему уроку. Не просто повідомляти її учням, а переконувати їх в логічній необхідності вивчення кожного наступного питання програми. Наприклад, приступаючи до вивчення закону всесвітнього тяжіння (7 клас), нагадую учням, що вони вивчають сили природи і на сьогоднішньому уроці дізнаємось про силу всесвітнього тяжіння. Тему уроку записую на дошці, а потім, щоб зацікавити учнів темою – ставлю питання, на які вони зможуть знайти відповідь у процесі пояснення:
- Чи залежить сила тяжіння від висоти?
- Чому крапелька дощу падає на землю, а не летить назад до хмар?
2. Дидактичні ігри на уроках фізики. Вони повинні бути різноманітні, як за змістом матеріалу, так і за формою проведення:
- Творчі ігри – «Суд над фізичними поняттями», «Лабіринт».
- Ігри – змагання, пов’язані із з’ясуванням переможця (естафети на знання фор-мул, одиниць вимірювання).
- Ігри, спрямовані на виконання цікавого завдання .
- Ігри з роздавальним матеріалом (лото).
- Використання дитячих іграшок на уроках (визначення частоти обертання коліс іграшкової машини).
- Використання художньої літератури на уроках фізики забезпечує естетичне виховання
3. Робота з підручником. Розумінню учнями матеріалу, розвитку їх мислення дуже сприяє систематична і цілеспрямована робота з підручником на уроках.
Найголовнішим прийомом цієї роботи є виділення в тексті параграфа головного. Крім цього учням пропонуються такі завдання. Знайти в підручнику:
- Визначення поняття.
- Приклади: а) використання закону в побуті; б) в техніці; в) в природі.
- Пояснення явища, що вивчається.
- Відповідь на поставлене запитання.
- Відповіді на запитання, що в підручнику в кінці параграфа.
1. Організація сприймання нового матеріалу. Велике значення має те, як вчи-тель вводить тему уроку. Не просто повідомляти її учням, а переконувати їх в логічній необхідності вивчення кожного наступного питання програми. Наприклад, приступаючи до вивчення закону всесвітнього тяжіння (7 клас), нагадую учням, що вони вивчають сили природи і на сьогоднішньому уроці дізнаємось про силу всесвітнього тяжіння. Тему уроку записую на дошці, а потім, щоб зацікавити учнів темою – ставлю питання, на які вони зможуть знайти відповідь у процесі пояснення:
- Чи залежить сила тяжіння від висоти?
- Чому крапелька дощу падає на землю, а не летить назад до хмар?
2. Дидактичні ігри на уроках фізики. Вони повинні бути різноманітні, як за змістом матеріалу, так і за формою проведення:
- Творчі ігри – «Суд над фізичними поняттями», «Лабіринт».
- Ігри – змагання, пов’язані із з’ясуванням переможця (естафети на знання фор-мул, одиниць вимірювання).
- Ігри, спрямовані на виконання цікавого завдання .
- Ігри з роздавальним матеріалом (лото).
- Використання дитячих іграшок на уроках (визначення частоти обертання коліс іграшкової машини).
- Використання художньої літератури на уроках фізики забезпечує естетичне виховання
3. Робота з підручником. Розумінню учнями матеріалу, розвитку їх мислення дуже сприяє систематична і цілеспрямована робота з підручником на уроках.
Найголовнішим прийомом цієї роботи є виділення в тексті параграфа головного. Крім цього учням пропонуються такі завдання. Знайти в підручнику:
- Визначення поняття.
- Приклади: а) використання закону в побуті; б) в техніці; в) в природі.
- Пояснення явища, що вивчається.
- Відповідь на поставлене запитання.
- Відповіді на запитання, що в підручнику в кінці параграфа.
Напиши «рецензію»; проілюструй матеріал по своєму.
4. Виготовлення
саморобних приладів.(Терези, динамометри, кулі Паскаля, перископи,
електроскопи, тощо)
Активізація
пізнавальної діяльності учнів під час закріплення нового мате-ріалу.
Закріплення знань на практиці частіше за все здійснюється за допомогою
осмислення, запам’ятовування, а також набуття учнями вмінь і навичок. Мож-ливості
для активізації мислення під час закріплення знань дуже великі, оскі-льки в
учнів є певний запас знань. В цих умовах методи активізації повинні бути
спрямовані на те, щоб учень зумів самостійно відкривати нове в уже відомому і
переконати в тому, що фізичні закони і явища набагато змістовніші, ніж це може
здаватися при першому їх вивченні.
5. Активізація пізнавальної діяльності під час перевірки знань. Цьому сприяє правильно організована перевірка знань. Основна вимога – використовувати різні форми її проведення, які сприяли б підвищенню інтересу не тільки до результату, але й до власне процесу перевірки знань. Можна використовувати різні способи перевірки знань. Наприклад:
1) Великий інтерес в учнів викликає взаємне опитування.
2) Рецензії на роботи товаришів. Рецензії на відповіді виправляють помилки, доповнюють відповідь, дають характеристику відповіді. При цьому підвищу-ється інтерес до відповіді товариша на уроці, не розсіюється увага учнів, опиту-вання проходить більш плідно.
6.Домашнє завдання. Для того, щоб надати домашній роботі учнів творчого характеру і викликати інтерес до неї, треба практикувати різні творчі завдання: складання фізичних задач, проведення спостережень і дослідів, розв’язування задач, що вимагають конструкторської кмітливості, виготовлення саморобних приладів, складання кросвордів, написання творів, казок, віршів.
7. Узагальнення знань. Формування в учнів уміння узагальнювати навчальний матеріал є необхідною умовою розвитку їх мислення. Узагальнення знань можна здійснювати за допомогою різних методичних прийомів:
- метод порівняння (під час вивчення теми про зміну агрегатних станів речо-вини розглядаються явища випаровування і кипіння, фізична суть цих явищ, їх природа одна – перехід молекул з рідкого стану в газоподібний, а умови проті-кання різні. В цьому випадку завдання в порівнянні явищ випаровування і ки-піння допоможе учням з’ясувати ці відмінності).
- складання схем і таблиць. Цей вид роботи допомагає учням навчитися виділяти істотні ознаки, факти і явища, привести в систему свої знання щодо вико-ристання фізичних формул, оцінити значимість практичного використання за-конів і положень фізики. Застосовувати цей прийом корисно вже з 7 класу. Наприклад, після вивчення різних агрегатних станів речовини пропоную учням скласти таблицю, що допоможе систематизувати їхні знання. Цю таблицю корисно складати на уроці за участю учнів та вчителя.
5. Активізація пізнавальної діяльності під час перевірки знань. Цьому сприяє правильно організована перевірка знань. Основна вимога – використовувати різні форми її проведення, які сприяли б підвищенню інтересу не тільки до результату, але й до власне процесу перевірки знань. Можна використовувати різні способи перевірки знань. Наприклад:
1) Великий інтерес в учнів викликає взаємне опитування.
2) Рецензії на роботи товаришів. Рецензії на відповіді виправляють помилки, доповнюють відповідь, дають характеристику відповіді. При цьому підвищу-ється інтерес до відповіді товариша на уроці, не розсіюється увага учнів, опиту-вання проходить більш плідно.
6.Домашнє завдання. Для того, щоб надати домашній роботі учнів творчого характеру і викликати інтерес до неї, треба практикувати різні творчі завдання: складання фізичних задач, проведення спостережень і дослідів, розв’язування задач, що вимагають конструкторської кмітливості, виготовлення саморобних приладів, складання кросвордів, написання творів, казок, віршів.
7. Узагальнення знань. Формування в учнів уміння узагальнювати навчальний матеріал є необхідною умовою розвитку їх мислення. Узагальнення знань можна здійснювати за допомогою різних методичних прийомів:
- метод порівняння (під час вивчення теми про зміну агрегатних станів речо-вини розглядаються явища випаровування і кипіння, фізична суть цих явищ, їх природа одна – перехід молекул з рідкого стану в газоподібний, а умови проті-кання різні. В цьому випадку завдання в порівнянні явищ випаровування і ки-піння допоможе учням з’ясувати ці відмінності).
- складання схем і таблиць. Цей вид роботи допомагає учням навчитися виділяти істотні ознаки, факти і явища, привести в систему свої знання щодо вико-ристання фізичних формул, оцінити значимість практичного використання за-конів і положень фізики. Застосовувати цей прийом корисно вже з 7 класу. Наприклад, після вивчення різних агрегатних станів речовини пропоную учням скласти таблицю, що допоможе систематизувати їхні знання. Цю таблицю корисно складати на уроці за участю учнів та вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар